Už dávno som intuitívne cítila, aké nevyhnutné je rozvíjať potenciál mojich detí, najmä v predškolskom veku. Pátrala som v knižkách, absolvovala viacero seminárov a hľadala odpovede na otázky prečo je to tak a hlavne ako ich rozvoj podporiť. Pred rokom som mala šťastie zúčastniť sa prednášky Dr. Ranka Rajoviča o Metodike NTC (Nicola Tesla Centrum Learning) a tá ma v tom len utvrdila. Rajovič je uznávaný lekár - internista v odbore neuroendokrinológia, ktorý sa už viac ako 10 rokov intenzívne zaoberá implementáciou Metodiky Nikola Tesla Centra, v súčasnosti už v 14 krajinách sveta. Ranko vo svojej knihe uvádza: "Inteligencia nezávisí len od počtu nervových buniek - neurónov (genetický potenciál), ale hlavne od počtu ich vzájomných prepojení - synapsií,” čo som netušila. Práve v predškolskom veku je rýchlosť tvorenia a počet nových spojení medzi neurónmi neporovnateľne väčší ako po 7 roku života. Toto je dôležitá informácia hovoriaca o potrebe vážne pracovať s deťmi ešte pred nástupom do školy. Neváhala som a absolvovala aj praktický workshop, ktorý bol v mnohom pre mňa inšpiratívny. Prostredníctvom cvičení na rozvoj abstraktného myslenia a práce s asociáciami mi priblížil spôsob vzdelávania smerom k rozvoju funkčného myslenia. Sympatické na jeho metodike je, že dáva iba návod na hry/cvičenia a my máme neobmedzené možnosti, ako to urobiť. So staršou dcérkou (4 roky) sme si vytvorili asociácie na písmenká (čo jej to písmenko pripomína, aký predmet alebo obraz): A ako rebrík, D ako dedove brucho, U ako úsmev, O ako oko a ďalšie. Máme rituál, že si večer pred spaním na magnetickú tabuľu napíšeme, aký bude zajtra deň a dcérka si už cez asociácie sama pamätá, ako písmenko daného dňa vyzerá. Tento rituál sa jej veľmi páči, a ak večer na to zabudnem, pripomenie mi to. Každý si môže so svojimi deťmi vytvoriť svoje vlastné asociácie a rituály. Pri týchto cvičeniach je pravidelnosť veľmi dôležitá, stačí aj 5 minút denne. Táto forma práce núti rodiča byť naozaj naplno s dieťatom tu a teraz. Je potrebné rozmýšľať a tvoriť, čím v konečnom dôsledku aj my vypneme od okolitého sveta a precvičujeme mozog, čo je prospešné pre našu psychiku a zdravie. Svojim deťom sa snažím vytvárať také prostredie a plánovať také aktivity, aby bola ich prirodzená zvedavosť všestranne napĺňaná. Pestrá farebnosť izbičky, pravidelné prechádzky v prírode, ako aj hry s abstraktnými pojmami a ich prepájanie sa pre mňa stali spoľahlivým vodítkom v ich rozvoji. Metodika NTC má veľký potenciál a odporúčam ju všetkým rodičom, starým rodičom a pedagógom, ktorí majú otvorené srdcia a chuť učiť sa a hrať sa s deťmi a pritom si precvičovať aj svoj mozog. Ďakujem Kramáriku za organizovanie workshopu s Rankom, rozhodne je na čo sa tešiť! Petra Lauko, absolventka NTC worksopu v Banskej Bystrici
Pre blog RC Kramárik upravila Zuzana Kapustová |
|