...ma “zavalila” množstvom poznatkov. Mala som tesne pred pôrodom, a preto som, viac z nedostatku inej zábavy ako zo záujmu, začala čítať o tej tajomnej metóde, ktorá vraj z deti robí “géniov". Čím viac som čítala o talianskej lekárke Márii Montessori a jej názoroch na výchovu detí, tým viac som bola presvedčená, že takto chcem vychovávať aj svoju dcéru. Chcela som, aby bola samostatná, aktívna, vedela sa sústrediť či sa slobodne rozhodovať a bola zodpovedná za svoje konanie. Stále som pátrala po nejakej príručke ako na to. Napokon som sa v hľadaní návodu úplne stratila a rozhodla som sa ísť do toho hlava nehlava. Prvým krokom boli prednášky pani Štarkovej, ktorá sa Montessori pedagogike venuje viac ako 20 rokov, množstvo literatúry a vo veľkej miere názory, rady a skúsenosti iných mamičiek z celého sveta. Všetko sme najprv robili s pár kúpenými pomôckami, ktoré som postupne nahradila za domácky vyrobené a ušetrila tak rozpočet rodiny. Zrazu som sa tešila na cestu do Baumaxu. Hádzala som do košíka predmety, nad ktorými moja polovička užaslo krútila hlavou. Keď som večer našla chvíľku, hneď som zamestnala kopírku a laminátor, vystrihovala čísla, písmená, obrázky zvierat, ovocia a zeleniny, geometrických tvarov či planét. Na všetko som začala pozerať inými očami - zbierali sme kamienky, listy, gaštany, krabice a vrchnáčiky, rolky od toaletného papiera, flaše - a z toho všetkého som vyrábala interaktívne pomôcky. Ako trefa do čierneho sa napríklad ukázala aj magnetická tabuľa - obrovská plocha pre tréning nielen ruky, ale aj hlavy - od matematických základov po logické príklady a predstavivosť. Po dva a pol roku práce v duchu Montessori ma vlastné dieťa prekvapilo, ako si pamätalo pesničky a básničky, vedelo naspamäť celé pasáže z obľúbených knižiek, ku svetovým kontinentom správne priraďovalo miestne zvieratá, poznalo všetky písmena abecedy, počítalo do desiatich... Dcéra doslova hltala mená zvierat, skladala puzzle, rozoznávala značky áut, a to všetko v dvoch jazykoch. Nezaostával ale ani praktický život - sama si naliala vodu z džbánu, prestrela na stôl, jedla príborom, nakrájala si ozajstným nožom banán či syr, obula a obliekla si niektoré časti oblečenia, upratala hračky na poličku. Teraz už má takmer tri roky a je zo dna na deň samostatnejšia. Aj vďaka pokrokom mojej dcéry som sa presvedčila, že Montessori pedagogika funguje. Dnes som rada, že sa o svoje znalosti v tejto oblasti môžem podeliť v Rodinnom centre Kramárik, kde sa starám o Montessori herňu. Tá bola pri svojom vzniku na jeseň 2013 otvorená iba dvakrát do týždňa, no teraz už ponúkame tri kurzy pre deti od 18 do 36 mesiacov a jeden kurz pre troj až štvorročné deti. Robím aj “Tvorky potvorky”, kde zabavíme dieťa kreatívnou aktivitou a zatiaľ si jeho mama vyrobí nejakú Montessori pomôcku. No a pre tých, ktorí chcú rovnako ako ja začať rozvíjať schopnosti svojho dieťaťa za pomoci Montessori pedagogiky doma, som na 11.6.2015 pripravila prednášku “Ako začať s Montessori doma”. Daniela Székelyová
|
|